Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Wzrost w segmencie dostawczych, spadek w ciężarowych

Utworzona: 2024-05-07


W pierwszym kwartale 2024 r. wyniki na unijnym rynku pojazdów użytkowych były mieszane. Podczas gdy sprzedaż samochodów dostawczych wzrosła, ciężarowych nieznacznie spadła, pomimo wzrostu na rynku ciężarówek ładowanych elektrycznie.

Nowe pojazdy użytkowe

W pierwszym kwartale 2024 r. sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE zwiększyła się o 12,6%, osiągając prawie 400 000 sztuk dzięki dobrym wynikom na kluczowych rynkach. Liderem były Włochy z imponującym 19,4-procentowym wzrostem, dalej Niemcy +12,7%, Hiszpania +10,9% i Francja +8,7%.

Z kolei liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych w UE zmniejszyła się o 4% do 85 296 sztuk. Wynikało to głównie ze spadku sprzedaży samochodów ciężarowych dużej ładowności o 5,4%, przy jednoczesnym wzroście sprzedaży w segmencie średniotonażowym o 5%. Niemcy i Francja odnotowały niewielkie spadki, odpowiednio o 2,2% i 0,3%. Hiszpania i Włochy przeciwstawiły się temu trendowi, osiągając solidne wzrosty, odpowiednio o 15,7% i 6,6%.

Pozytywny początek roku miał również miejsce w sprzedaży autobusów, a liczba nowych rejestracji w UE przyspieszyła o 23,3% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2023 roku, osiągając łącznie 9 624 sztuki. Podczas gdy we Francji liczba sprzedanych pojazdów obniżyła się o 16,8%, trzy główne rynki odnotowały znaczące wzrosty: Niemcy (+20%), Włochy (+18,3%) i Hiszpania (+7.6%).

Nowe samochody dostawcze do 3,5 t

Diesel był preferowanym wyborem dla nowych samochodów dostawczych w UE w pierwszym kwartale 2024 roku. Sprzedaż zwiększyła się o 12,2% do 336 698 sztuk, zapewniając stabilny 84,2-procentowy udział w rynku (niewielki spadek z 84,5% w pierwszym kwartale 2023 r.). Sprzedaż modeli z silnikiem benzynowym zwiększyła się o 18,8%, co zapewniło im udział na poziomie 6,1%. Samochody dostawcze ładowane elektrycznie odnotowały skromniejszy wzrost o 4,2%, zdobywając 5,8% udział w rynku, co oznacza niewielki spadek wobec 6,2% w ubiegłym roku. Sprzedaż hybrydowych samochodów dostawczych stopniowo nabiera tempa, odnotowując wzrost o 12,6%, przy zaledwie 2,2% udziale w rynku.

Ciężarowe powyżej 3,5 t do 16 t (bez autobusów)

Diesel utrzymał dominację na rynku samochodów ciężarowych w pierwszym kwartale 2024 roku. Ciężarówki z silnikami wysokoprężnymi stanowiły 95,5% nowych rejestracji w UE, pomimo spadku o 4,5% w porównaniu z rokiem poprzednim. Elektryczne ciężarówki zyskały 29,5%, zapewniając sobie prawie 2-procentowy udział w rynku, wobec 1,4% w ubiegłym roku. Niemcy przewodziły tej ekspansji osiągając wzrost o 173,7%, co zapewniło 56% całkowitej sprzedaży elektrycznych ciężarówek w UE.

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego/ACEA
grafika poglądowa
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels